Jakie są aktualne trendy w content marketingu?

Trendy w content marketinguPandemia przyspieszyła przejście w świat cyfrowy. Uczymy się online, pracujemy, kupujemy i spotykamy. Cyfrowo też poznajemy, dotykamy i próbujemy poczuć. Internet to otwarta, choć coraz bardziej zatłoczona strefa rynkowa. Obecność i to, jak prezentujemy się w przestrzeni cyfrowej, to dzisiejsze must be każdej szanującej się firmy. Im szybciej to zrozumiemy, tym lepiej dla naszego biznesu. Dynamika zmian albo uratuje Twój biznes, albo go zatopi. Jeśli nie będziesz miał/a planu na to, jak poruszać się w social mediach, przepadniesz.

Covid19 zmienił przyzwyczajenia, styl życia, postrzeganie. Zmienił nas jako konsumentów. Klient przestaje już być tylko osobą, która chce kupić. To obecnie przyjaciel firmy, który bardzo dobrze chce znać nasze produkty, naszą misję i to, co reprezentujemy jako marka. A przyjaciel, to ktoś, kto świadomie i czynnie uczestniczy w życiu organizacji, uczy się od niej, kupuje i pomaga jej w dystrybuowaniu informacji zawierających wszystkiego, co jej dotyczy. Aby tak się zadziało, organizacja musimy się o niego zatroszczyć, przyjąć, wysłuchać i stworzyć miejsce, w którym będzie czuł się z dobrze. Content jest więc tutaj sprawą kluczową. Tylko taki, który jest budowany przez firmę w sposób świadomy, długofalowy, interesujący i angażujący dla odbiorcy pomoże przyciągnąć jego uwagę. Swoim przekazem musisz dotrzeć do użytkownika w odpowiednim dla niego czasie i miejscu oraz odpowiedzieć na jego konkretne potrzeby. Musisz pomóc mu rozwiązać jego problem. Twoje treści, pozytywne wrażenie i profesjonalizm wpływają na pozycjonowanie Twojego biznesu.

Trendy w content marketingu. Porady dotyczące kampanii reklamowej

To, czego najbardziej potrzebujesz w 2021 r. to dobrej strategii i elastycznej taktyki. Katarzyna Sowicka (wiceprezes Stowarzyszenia Content Marketing Polska) zwraca uwagę na to, jak niewiele jeszcze marek posiada taką strategię i jak dzięki niej można uniknąć kryzysu i zbudować swoją przewagę. To strategia obejmuje potrzeby Twojego odbiorcy i najlepsze kanały dotarcia do nich. Zwróć uwagę na czynnik ludzki:

  • Jak Twoi pracownicy komunikują się z potencjalnym odbiorcą?
  • Jakiego używają języka?
  • Jakie przekazy twoja firma wysyła w świat?
  • Jakie treści i informacje dystrybuujesz w mediach społecznościowych?

Wszystkie treści powinny być oparte na doświadczeniach i historii. Powinny edukować i przybliżać nas do klienta. Buduj emocje, usuń uprzedzenia i oceny. Twórz platformy z dyskusjami, by jeszcze lepiej wsłuchać się w głos klienta. Dowiedz się, co leży w jego sercu. Odpowiadaj na wszystkie jego pytania. Korzystaj z dobrych opisów produktu (zastępują w mediach sprzedawcę), chatów, infolinii, z webinarów, warsztatów, e-booków. Taki content wzbudza zaufanie i buduje pozytywne relacje a zarazem ma jak najbardziej usprawnić proces zakupu. Analizuj wyniki, mierz efekty - jeśli nie działa, zmieniaj strategię.

Działaj szybko, ale rozważnie

Musisz być elastyczny i umieć szybko się dostosować. Coś, co jest aktualne dziś, jutro już takie może nie być. Budowanie historii marki zawsze więc musi dziać się w czasie rzeczywistym. Relacja na bieżąco czy z konferencji, czy też z zaplecza kuchni, jak najbardziej jest wskazana. Tworzona jednak szybko niesie ryzyko popełnienia błędu, dlatego działaj rozważnie i staraj się zawsze trzymać poziom. Opowiadaj historie, informuj o nowościach, używaj storytellingu. Targetuj, kreuj wartość i poszerzaj organiczne zasięgi. Podejmuj ryzyko, by wyprzedzać konkurencję. Bądź pierwszy. Pokazuj, ucz, informuj. Pamiętaj jednak o tym, żeby do tego być przygotowanym. W social mediach masz więcej czasu, niż ci się wydaje, że masz. Zawsze możesz nagrać inny film, coś skorygować, poprawić. Stosuj filtry. Dbałość o estetykę wypowiedzi i jej zrozumiałość też jest kluczowa. Szybkie działania nie są takie złe, pomimo ryzyka błędu, jakie niosą, pamiętaj, że lepsze jest zrobione niż perfekcyjne. Poza tym szybko możesz odpowiadać na zapytania i komentarze. Klient, który obecnie nie lubi tracić czasu, na pewno to doceni. Szybko też możesz zmienić taktykę i strategię, jeśli uznasz, że wyniki nie są zadowalające.

Myśl szeroko

Pamiętaj o wszystkich swoich odbiorcach. Buduj świadomość swojej marki i pozyskuj nowych, ale nade wszystko dbaj o tych, których już masz. Nie twórz treści pod siebie, tylko wychodź z pomocą i gotowym rozwiązaniem do odbiorcy. Klienta zawsze stawiaj na pierwszym miejscu. To on daje życie Twojej firmie. Pamiętaj o mniejszościach, o różnicach kulturowych. Nie oceniaj. Staraj się rozumieć i pomagać.

Dopasuj swój content do odbiorcy

Twórz jego personę. Zatrudnij dobrego copywritera. Niech Twój język będzie dopasowany do stylu, życia i charakteru odbiorcy. Te same strategie nie zawsze sprawdzą się w dwóch firmach o podobnym profilu działalności. Twoją strategię wyznacza klient i jego potrzeby.

Uzbrój się w cierpliwość

Efekty potrzebują czasu. Content marketing to raczej długoczasowa strategia. Lepiej analizuj i dobieraj mierniki. Sprawdzaj, do ilu odbiorców dotarł Twój film, na jakie trafił portale. Korzystaj, chociażby z Google Analytics. Musisz wiedzieć jakie działanie dało zaskakująco dobry efekt, a jakie nie trafiło do grupy docelowej. Analizuj błędy, monitoruj wyniki.

Promuj się i reklamuj

Korzystaj z Google AdWords, zachęcaj do wpisania się na newsletter firmowy. Staraj się zdobyć jak najwięcej maili, by potem w odpowiedni sposób z nich korzystać. Pamiętaj o bonach zniżkowych, kodach rabatowych. Korzystaj z reklam na portalach społecznościowych.

Podejmuj ryzyko, a nade wszystko działaj. Twórz real content marketing. Ucz się od najlepszych i inwestuj w treści. Content marketing to odpowiedzialność całej firmy. Regularność, spójność i jakość treści to podstawa roku 2021.